راهنمای لنز دوربین های مدار بسته

دوشنبه, ۱۶ شهریور ۱۳۹۴، ۰۴:۱۹ ق.ظ
منبع خبری : 101kala.blog.ir

کلمات کلیدی : دوربین مدار بسته - دوربین مدار بسته ضد ضربه - دوربین مدار بسته WDR - دوربین مدار بسته دید در شب (IR) - دوربین مدار بسته تحت شبکه (IP)


لنز یکی از مهمترین اجزاء در خلق تصاویر در دوربین های مدار بسته است. ازآنجا که لنزهای مختلف، میدان دید های متفاوت و سطوح مختلفی از زوم و ویژگی های گوناگونی چون auto-iris ، زوم دستی و تنظیم کانون focus ارائه می کنند، یکی از مسائل سختی که در تنظیم سیستم دوربین های مدار بسته وجود دارد، انتخاب لنز درست و مناسب برای دوربین است. انتخاب لنز اشتباه می تواند منجربه محدود شدن نظارت و دیده بانی دوربین در منطقه تحت نظر گردد یا به عکس زوم کافی نداشته باشد تا رویدادها را به طور واضح نمایش دهد.

در این مطلب نگاهی کلی و عملی به لنز دوربین های مدار بسته انداخته ایم تا به شما در انتخاب لنز مناسب کمک کنیم زیرا هیچگاه یک لنز خاص برای تمامی کاربردها مناسب نیست و بنابراین داشتن اطلاعاتی در مورد مشخصه های اصلی و عمده لنز دوربین، برای انتخاب درست ضروری می باشد.

اندازه فاصله کانونی لنز دوربین مدار بسته
سه گزینه متفاوت برای انتخاب فاصله کانونی لنز وجود دارد:
لنز فاصله کانونی ثابت: همانطور که از اسمش پیداست، در این لنز امکان تغییر فاصله کانونی وجود ندارد. ارزان ترین نوع لنز است و انعطاف پذیر نمی باشد یعنی شما میدان دیدی را که توسط لنز تعیین شده است بدست می آورید و نمی توانید آن را تغییر دهید.
لنز فاصله کانونی متغیر: در این لنز شما می توانید فاصله کانونی را تغییر دهید تا میدان دیدی را که می خواهید برای دوربین مدار بسته بدست آورید.
لنز زوم: مدل پیچیده تری از لنز فاصله کانونی متغیر است. شما می توانید بر روی یک سوژه زوم کنید و آن را به کانون درآورید و نیز فاصله کانونی را تنظیم کنید تا میدان دید دلخواه خود را بسازید.
فاصله کانونی کوچکتر زاویه دید پهن تری می دهد. نمره F بزرگتر عمق میدان دید بزرگتری را می دهد که مفهوم نمره F در ادامه شرح داده شده است.
دریچه iris لنز دوربین مدار بسته
سه گزینه متفاوت برای کنترل دریچه لنز وجود دارد:
ایریس دستی: دریچه ای است که به طور دستی ثابت می گردد و بسته به شرایط نوری موجود تغییر نمی کند. بسته به تنظیمات دوربین مدار بسته، سرعت دیافراگم ( روکش روزنه) می تواند تنظیم شود تا با تغییرات نور موجود همراهی و مطابقت کند. از آنجا که دامنه تغییر میزان نور در بیرون از ساختمان بسیار وسیع است، این نوع معمولاً برای استفاده در داخل ساختمان به کار می رود.
ایریس اتوماتیک:
لنزهای نوع ایریس اتوماتیک این امکان را به دوربین مدار بسته می دهند که نور بیشتری در موقعیت های تاریک تر و نور کمتری در موقعیت های روشن تر به آن وارد شود. این جریان به حل مشکلات ناشی از تابش شدید خورشید به دوربین که موجب کور کردن دید دوربین می گردد، کمک می کند.
لنزهای ایریس اتوماتیک در دو نوع DC-DRIVE و VIDEO-DRIVE موجودند.
1)ایریس DC: این لنز توسط نوری که از طریق دوربین مدار بسته اندازه گیری می شود کنترل می گردد. بدین ترتیب که دوربین میزان نور بر روی حس گر را اندازه می گیرد و از طریق فرستادن یک سیگنال به لنز ایریس را تغییر می دهد.
2)ایریس VIDEO: این لنز توسط نوری که از طریق لنز اندازه گیری می شود کنترل می گردد. بدین صورت که لنز نور را اندازه می گیرد و ایریس را تغییر می دهد و دوربین مدار بسته درگیر تنظیم ایریس نمی شود. این لنز سایز ایریس را بر مبنای میزان روشنی و درخشندگی تصویر در سیگنال ویدئویی تنظیم می کند وعکس العمل سریع تری نسبت به ایریس DC از خود نشان می دهد.
بازشوی دهانه لنزAPERTURE ، سایزی است که توسط ایریس کنترل می شود و به صورت نمره های F بیان می شود. به طور کلی نمره F پایین تر به معنای روزنه دید (بازگشایی دهانه لنز) بیشتری می باشد و در نتیجه آن نور بیشتری می تواند از لنز عبور کند. مازیمم گشایش لنز بزرگترین سایزی است که دیافراگم لنز می تواند باز شود، یعنی پایین ترین نمره F. نمره F در حقیقت نشانگر میزان درخشندگی تصویری که توسط لنز تشکیل می شود و از طریق ایریس کنترل می گردد . نمره F پایین تر به معنای تصویر درخشان تر است و نمره F کمتر یعنی نور بیشتری می تواند از لنز عبور کند.
انواع مختلفی از لنزها بسته به کاربردشان نیز موجودند مانند:
1) لنز UV لنزی است که برای طول موج های کوتاه تر از 380 نانومتر دارد. این لنزها از جنس کواتز (الماس کوهی) که در برابر تابش فرابنفش شفاف هستند (از خود عبور می دهند) ، چون شیشه در برابر آن کدر است.
2) لنز اسکن خطوط: لنزی که طوری طراحی شده است تا برای اسکن کردن خطوط به کار رود مانند مصارف در ترسیم نقشه و رسم فنی و طراحی.

  • موافقین ۰ مخالفین ۰
  • ۹۴/۰۶/۱۶
  • ۱۶۴ نمایش
  • پوریا ابراهیمی
تنها امکان ارسال نظر خصوصی وجود دارد
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی
نظر شما به هیچ وجه امکان عمومی شدن در قسمت نظرات را ندارد، و تنها راه پاسخگویی به آن نیز از طریق پست الکترونیک می‌باشد. بنابراین در صورتیکه مایل به دریافت پاسخ هستید، پست الکترونیک خود را وارد کنید.