ارگونومی اتاق کنترل دوربین های مداربسته

دوشنبه, ۱۶ شهریور ۱۳۹۴، ۰۴:۱۳ ق.ظ
منبع خبری : 101kala.blog.ir

کلمات کلیدی : دوربین مدار بسته - دوربین مدار بسته ضد ضربه - دوربین مدار بسته WDR - دوربین مدار بسته دید در شب (IR) - دوربین مدار بسته تحت شبکه (IP)


ارگونومی چیست:
اهداف ارگونومیک شامل بهبود و اصلاح عملکرد انسان ، سلامت و ایمنی و راحتی فرد با طراحی محیط کار و تجهیزات موجود در آن ، شیوه های کارکردن و انجام وظایف می باشد . سودمندی دوربین های مدار بسته در یک سیستم امنیتی و محرمانه به کیفیت اطلاعاتی که از آنها بدست می آید وابسته است . نوع طراحی اتاق های کنترل بر عملکرد اپراتورها در دستیابی موفق به اطلاعات بموقع و بدون خطا توسط سیستم های دوربین مدار بسته تاثیر خواهد داشت . اپراتورها به نحو بسیار موثرتری انجام وظیفه خواهند کرد ، اگر : o با راحتی بر روی صندلی هایی که طراحی ارگونومیک شده اند نشسته باشند .مانیتورها در وضعیت خوب و صحیح [ از نظر ارگونومیکی ] نصب شده باشند . o میزان روشنایی برای دیده بانی تصاویر دوربین ها مناسب باشد . اینها بخشی از وضع ظاهری و فیزیکی یک اتاق کنترل هستند که در گام اول طراحی ارگونومیکی باید مد نظر قرار گیرند .

هزینه ها و مزایای ارزیابی اتاق کنترل :
- افزایش کارایی اپراتورها
- تشخیص مشکلات بالقوه اتاق کنترل که بر کارایی ، سلامت و ایمنی اپراتور تاثیر منفی دارند .
- ارتقاء فرهنگ بهداشت و ایمنی در اتاق کنترل . این موضوع شامل آگاهی دادن به اپراتورها درمورد خطرات ممکن و راه های پیشگیری از آنها می شود .
- مشارکت به سمت :
اینکه ارزیابی ریسک بعنوان لازمه وضع قوانین ایمنی و بهداشت گردد.
دریافت بیمه های کیفیت مانند ISO 9000
یک ارزیابی اتاق کنترل دوربین های مداربسته نیازمند سرمایه گذاری به موقع و تلاش بوده و ممکن است منجر به صرف سرمایه های اضافی و هزینه های جاری گردد که این هزینه ها باید با مزایای کار در تعادل باشند .
ملاحظات ساختمانی :
ممکن است که در انتخاب محل برای اتاق کنترل محدودیت وجود داشته یاشد لیکن هرگونه تلاشی باید درجهت لحاظ نمودن فاکتورهای معماری زیر صورت گیرد :
اندازه و شکل اتاق کنترل :
اتاق کنترل باید به اندازه کافی بزرگ بوده به نحوی که بتوان اسباب و وسایل و تجهیزات را در آن جای داد و فضای کافی برای کارکردن افراد وجود داشته باشد . اگر اتاق کنترل خیلی کوچک یا شکل ناموزونی از نظر ظاهری داشته یا دارای ستون ها و یا سقف شیب دار باشد ، طراحی آن با محدودیت روبرو خواهد شد . دوم اینکه می تواند بر نحوه قرارگیری مانیتورها تاثیر گذارده که متعاقباٌ این امر علاوه بر اینکه توانایی اپراتور را در اسکن کردن تصاویر چندگانه دوربین محدود می کند ، وی را در معرض خطرات ایمنی و آسیب به سلامت قرار می دهد .
همچنین باید فضای کافی برای نگهداری از تجهیزاتی که باید در مواقع ضروری بدون ایجاد وقفه در روند طبیعی کار اتاق کنترل مورد استفاده قرار گیرند وجود داشته باشد .
اگر احتمال می رود که سیستم دوربین های مدار بسته در آینده گسترش یابد ، باید فضای کافی برای ایستگاه های کاری اضافی و تجهیزات با رعایت شرایط ارگونومیک وجود داشته باشد .
نقاط ورود - خروج :
نقاط ورودی - خروجی باید به گونه ای طراحی شوند که تردد ویلچر و نیز آوردن قطعات بزرگ وسایل به درون اتاق کنترل آسان باشد .
سرویس های بهداشتی :
توالت ها و محوطه های استراحت باید نزدیک اتاق کنترل باشند زیرا هنگامیکه یک نفر اپراتور درحال انجام وظیفه باشد ، درصورت استفاده از این تسهیلات توسط وی ، اتاق کنترل بدون مراقب و خالی خواهد ماند .
پنجره ها :
پنجره ها باید در هر جایی از اتاق کنترل که امکان استفاده از نور طبیعی وجود دارد تعبیه شوند . نور طبیعی از نظر بیشتر مردم به نور مصنوعی برتری دارد زیرا نمایی از دنیای خارج را نشان می دهد .
باید برای کنترل میزان نور ورودی ، پرده تعبیه شود و مکان پنجره نسبت به مانیتورها و خط سیر میدان دید اپراتورها ، در بهترین وضعیت قرار گرفته باشد .
طراحی محیطی :
موارد زیر باید هنگام طراحی اتاق کنترل مد نظر قرار گیرند.
روشنایی :
میزان روشنایی اتاق کنترل باید برای تمامی وظایف موجود در اتاق کافی و مناسب باشد . نورپردازی پخشی ، بیشتر از روشنایی نقطه ای توصیه می شود . درصورتیکه شدت نور کاهش یابد می تواند مشکلاتی را در دیدن تصاویر مانیتورها بوجود آورد همچنانکه در همان زمان نیز ممکن است برای انجام دیگر وظایف مانند خواندن جداول و نوشتجات ، نور کافی نباشد و نتیجه این امر می تواند غلط خواندن ، نوشتن ناقص یا گزارشات نامفهوم یا ناخوانا و خستگی باشد .
بازتاب نور در مانیتورها ناشی از مدیریت ضعیف نورپردازی ممکن است باعث مبهم شدن اطلاعات تصویر دوربین ، مانع از دقت اپراتور به جزییات عکس یا از دست دادن کامل مشاهده یک رخداد از مانیتور شود .

  • موافقین ۰ مخالفین ۰
  • ۹۴/۰۶/۱۶
  • ۱۴۱ نمایش
  • پوریا ابراهیمی
تنها امکان ارسال نظر خصوصی وجود دارد
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی
نظر شما به هیچ وجه امکان عمومی شدن در قسمت نظرات را ندارد، و تنها راه پاسخگویی به آن نیز از طریق پست الکترونیک می‌باشد. بنابراین در صورتیکه مایل به دریافت پاسخ هستید، پست الکترونیک خود را وارد کنید.