نحوه نصب دکل برای دوربین مدار بسته
از سال ها پیش سیستم های نظارت بر تصویر تحت عنوان ابزاری مهم در بحث نظارت و ایجاد امنیت مورد استفاده قرار گرفته اند. این سیستم ها، با در نظر گرفتن سابقه بلند مدت متوجه تحولات و پیشرفت های بسیار زیادی در این حیطه شده است که اطلاع از روند این پیشرفت ها، آخرین دستاوردها و تکنولوژی ها، و توجه به نکات کلیدی در یک سیستم نظارت تصویری و غیره می تواند کمک قتبل توجهی به بالا بردن کیفیت واستفاده بهینه از این تجهیزات بنماید.
از بخش هایی که میتوان در کنار صنایع حفاظت الکترونیک تحت عنوان بخش مکمل نام برد استفاده از تجهیزات الکترومکانیکی و عمرانی است. در این حیطه می توان از دکل ها و پایه های نگهدارنده دستگاه های نظارت تصویری , زیر ساخت های آن و سیستم ارتینگ (اتصال زمین)نام برد.
در ابتدای طرح، باید مطالعات کاملی بر روی مبحث سیستم های نظارت تصویری، اجزا، استانداردها و تکنولوژی های مدرن دنیا انجام گیرد تا دامنه موضوع و ابعاد به وضوح روشن گردد.
در این گام تحقیقات بر روی بستر سازی سیستم شامل کنده کاری، مسیر کشی و لوله گذاری برای عبور کابل ها، نیز انجام می پذیرد. همچنین طراحی دکل ها نیز باید با بهره گیری از نرم افزارهای تخصصی و توسط متخصصین فن انجام پذیرد. همچنین طراحی سایر تجهیزات همانند بسترهای ارتباطی ، برق گیر و غیره نیز به موازات این مرحله باید انجام پذیرد.
دکل ها و پایه ها یکی کلیدی ترین عضو ها از مجموعه تجهیزات نظارت تصویری به حساب می آیند. برای طراحی و ساخت دکل و پایه های دوربین رعایت نکاتی مورد توجه است:
1 -مشخص کردن ارتفاع و زاویه مورد نیاز برای نصب دوربین متناسب با مکانی که نظارت آن برای کارفرما مورد اهمیت است.
2 –مشخص کردن نوع دوربین با توجه موقعیت واهداف نظارت تصویری
3 –مشخص کردن الگوی ظاهری ونوع ظاهردکل با توجه به موقعیت بومی محل اجرای سیستم , منابع اقتصادی و نظر کارفرما
4 –مشخص کردن نوع پوشش و رنگ , متناسب با موقعیت جغرافیایی با جلب نظر کار فرما
5 –مشخص کردن مکان نصب و نحوه اجرای دکل
6 –مشخص کردن و بررسی بودجه و زمان
مواردی که بیان شد از اساسی ترین مراحلی است که منجر به طراحی و ساخت یک دکل ویا پایه دوربین مناسب می شود که به تحلیل آن می پردازیم.
در ابتدا برای سفارش یک دکل دوربین لازم است مشخص شود که هدف از نصب دوربین , کنترل ونظارت بر چه مکان یا موقعیتی است . بدین سبب پس ازرایزنی با کارفرما و کسب نظر او واعمال دید فنی برموقعیت تعیین شده ارتفاع و زاویه دکل معین می گردد. سپس با درنظر گرفتن موقعیت قرارگیری و حد فاصله دوربین ازهدف موردنظر , نوع دوربین , لنزدوربین , گردان یا ثابت بودن آن و یا اینکه برای کنترل مکان , اشیاء , افراد و یا چه موردی انتخاب می شود دوربین مورد نظر انتخاب میگردد, که این یکی از کلیدی ترین معیارهای تعیین مشخصات یک دکل مناسب می باشد. دکلی که برای یک دوربین ثابت با لنز معمولی طراحی می شود مسلما با دکلی که برای دوربین 32x گردان و یا دوربین کنترل پلاک طراحی شده است بسیار متفاوت خواهد بود , به دلیل انکه برای دوربین ثابت با لنز معمولی که برای کنترل محیط پیرامون دوربین بکار می رود , وزش باد و اثر آن بر لرزش دکل تاثیر چندانی در افت کیفیت تصویر ندارد ولی همین لرزش می تواند منجر به کاهش کیفیت تصویر وگاهی عدم وضوح کامل تصویر در یک دوربین گردان با زوم 32x که برای کنترل مکان هایی در فاصله ای دورتر از محل نصب دوربین است شود. با در نظر گرفتن همین مسائل لازم است برای دوربین های با زوم دقیق تر دکل هایی بکار گرفته شود که از حیث متریال استفاده شده , قطر وضخامت ورق و دیگر پارامترهای طراحی وضعیت مناسب تری نسبت به دکل های دوربین ثابت داشته باشد. پیشنهاد میشود در دکل های با ارتفاع بلند یا دکل بصورت یک تکه ساخته شود ویا در صورت چند تکه بودن از اتصال پیچ ومهره و فلنچ استفاده کرد ونوع اتصال over lab ویا تلسکوپی که چند تکه از دکل را با فشار درهم فرو می کنند به هیچ وجه برای استفاده در نوع دوربین های fast doom توصیه نمی شود, چرا که این اتصال , اتصال محکم وبدون لرزشی در یک دکل دوربین نمی باشد و معمولا برای دکل های روشنایی بکار میرودمورد استفاده واقع میشود. بهترین نوع دکل برای نصب دوربین FAST DOOM بهره مندی از دکل 8 ویا 12 وجهی خود ایستا با اتصال پیچ ومهره و فلنچ می باشد .با در نظر گرفتن موقعیت نصب دکل و سرعت منطقه ای باد و ایجاد تناسب آن با نوع دوربین مورد استفاده این اطلاعات را در طراحی یک دکل مناسب لحاظ می شود.
یکی دیگر از معیارهای طراحی دکل , طراحی ظاهر و نمای بیرونی وتوجه به دورنمای یک دکل به عنوان یک دکل دوربین می باشد. چرا که لازم است یک انطباق بین تمام اجزای سیستم حفاظت و موقعییت محل و فرهنگ بومی محلی منطقه مورد حفاظت برقرار باشد.
گاهی دکل دوربین در یک پالایشگاه ویا یک منطقه ترافیکی است ولازم است ظاهر دکل و دوربین یک ظاهر رعب آور و کاملا آشکار باشد وگاهی در یک منطقه نظامی ویا حراست فرودگاه مورد استفاده واقع می شود دکل با ظاهری معمولی وحتی شبیه یک دکل روشنایی وبه اصطلاح استتار باشد که همین موقعیت بومی وهدف کارفرما از نظارت بزرگترین پارامتر در طراحی ظاهر یک دکل به حساب می آید.
مرحله بعدی تعیین پوشش دکل است که با در نظر گرفتن موقعیت مکانی و اهداف کارفرما از بین پوشش های 1- گالوانیزه گرم ,2- رنگ اپوکسی و 3- رنگ معمولی را می توان انتخاب کرد.گالوانیزه گرم نوعی پوشش با ضخامت 120-50 میکرو متر است که در بین انواع پوشش ها دارای کیفیت ,هزینه وعمر بیشتر است که درصورت استفاده از مواد مرغوب و دیگرشرایط مطلوب عمری با بیش از 50سال را خواهد داشت و بیشتر برای مناطق با رطوبت بالا مورد استفاده است. در این پوشش دهی دکل را پس از ساخت و سیر مراحل گوناگون چربی گیری واسید شویی و... به وان محتوی روی مذاب داخل می کنند وپس از گذشت چند دقیقه آن را خارج کرده و خنک می نمایند که برای کیفیتی مطلوب تمامی مراحل می بایست تحت نظر یک کارشناس مجرب انجام پذیرد. در پوشش نوع دوم از رنگ اپوکسی که یک نوع پوشش ضد آب و آتش است و از مشتقات مواد پلیمری می باشد استفاده می شود . در این پوشش دهی که معمولا بر روی لایه بیرونی صورت می گیرد از یک دستگاه نیمه اتوماتیک رنگ پاش ویا قلم مو بهره می گیرد. این پوشش دارای هزینه وعمر کمتری نسبت به گالوانیزه گرم بوده و برای مکان های رطوبتی کاربرد خوبی دارد. در نوع سوم نیز استفاده از رنگ های معمولی بوده که معمولا برای مکان های گرم وخشک استفاده می شود و به دلیل ارزان بودن این پوشش معمولا در صدر توجهات اقتصادی می باشد که البته از نظر کیفی و فنی در رتبه آخر را دارد.و کارفرما می بایست هر از گاهی بر روی دکل نصب شده تجدید پوشش نماید.
مرحله بعد بررسی مکان نصب می باشد. این که دکل برروی زمین و یا دیوار و یا پشت بام نصب شود از عواملی تاثیر گذار بر طراحی دکل و در نظر گرفتن زیر ساخت های نصب آن است. در صورتی که اگر مکان نصب دکل بر روی زمین باشد می بایست فونداسیونی متناسب با شرایط دکل و نوع خاک منطقه طراحی وساخته شود. که می تواند بسته به زمان پروژه در محل و یا به صورت پیش ساخته و فنی ساخته شود.
به منظور حفاظت افراد و دستگاهها ، مازاد ولتاژهای تولید شده در بدنه تجهیزات که باعث آسیب دیدن دستگاه ها و افراد میشود ، همچنین می بایست ولتاژهای بسیار زیاد وخطرناک ناشی از برخورد صاعقه با دکلها را بگونه ای و در نقطه ای خنثی نمائیم . به همین سبب استفاده از سیستم ارت و حفاظت از تجهیزات بسیار لازم و ضروری است علاوه بر این با افزایش استفاده از سیستمهای دیجیتالی و حساس ، لزوم بازنگری در طراحی ، نصب و نگهداری سیستمهای حفاظتی گراندینگ وجود دارد .
به طور خلاصه اهداف به کارگیری سیستم ارتینگ یا گراندینگ عبارتند از :
1 ـ حفاظت و ایمنی جان انسان
2 ـ حفاظت و ایمنی وسایل و تجهیزات الکتریکی و الکترونیکی
3 ـ فراهم آوردن شرایط ایدهال جهت کار
4 ـ جلوگیری از ولتاژ تماسی
5 ـ حذف ولتاژ اضافی
6 ـ جلوگیری از ولتاژهای ناخواسته و صاعقه
7 ـ اطمینان از قابلیت کار الکتریکی
8- پتانسیل بودن تجهیزات نصبشده در سایت های الکترونیکی و کارکرد صحیح آنها بخصوص تجهیزات دیجیتال و انتقال دیتا
به همین سبب در پروژه های گوناگون ساختمانی وحفاظت الکترونیکی درمکان هایی لزوم استفاده از سیستم ارتینگ محرز می باشد که می توان به مواردی اشاره کرد:
1_ ایجاد چاه ارت برای پست های برق و سیستم های قدرت
2_ ایجاد چاه ارت برای مجتمع های مسکونی ، برج ها و ساختمان ها
3_ ایجاد چاه ارت برای سیستم های ابزار دقیق و کنترل و تجهیزات دیجیتال
4_ ایجاد چاه ارت برای دکل های مهاری ، خود ایستا ، منوپل
5_ ایجاد چاه ارت برای سایت های کامپیوتری و اتاق سرور ها و... روشهای اجرای ارت یا زمین حفاظتی :
برای اجرای ارت و سیستم حفاظتی بطور کلی دو روش وجود دارد که ضمن بیان آنها ، موارد استفاده هر یک بیان میگردد.
1ـ زمین عمقی :
این روش که یک روش معمول می باشد از چاه برای اجرای ارت استفاده می شود.
2- زمین سطحی:
این روش سیستم ارت در سطح زمین (برای مناطقی که امکان حفاری عمیق در آنها وجود ندارد) و یا در عمق حدود 80 سانتیمتر اجرا می گردد.
در چه شرایطی از روش سطحی برای اجرای ارت استفاده نمائیم ؟
در مکانهایی که :
ـ فضای لازم و امکان حفاری در اطراف سایت وجود داشته باشد .
ـ ارتفاع از سطح دریا پائین باشد بطور مثال شهرهای شمالی و جنوبی کشور .
ـ پستی و بلندی اطراف سایت کم باشد .
ـ حد فاصل بین دکل و سایت زیاد باشد .
با در نظر گرفتن مزایای روش سطحی اجرای ارت به این روش ارجعیت دارد .
نکته های عمومی و کلیدی در خصوص سیستمهای ارت:
1-تمامی اتصالات با مفتول برنج یا نقره جوشکاری گردد.سطح جوش باید CM 6 باشد و جهت اتصالات وجوشکاری رعایت گردد.
2-ازهرپایه دکلهای خود ایستا و هم فونداسیون دکل توسط سیم مسی و بست مخصوص به سیستم ارت جوشکاری گردد.
3-سیم میله برقگیر ازپایه ای که آنتن های کمتری نصب می شود و با کابل های روی لدر ماکزیمم فاصله را داشته باشد، بدون خمش درمسیر و بطور مستقیم به رینگ داخل کانال و از کوتاه ترین مسیر توسط جوش متصل گردد.
4-میله برقگیر روی دکل در بالاترین نقطه دکل(با رعایت مخروط حفاظتی با زاویه 45 درجه ) بصورتیکه تجهیزات را کاملا پوشش دهد، قرارگیرد و جنس آن تمام مس با آلیاژ استاندارد به قطرmm 16 و طول آن بستگی به ارتفاع نصب انتن های روی دکل دارد.
5-شعاع خم سیم مسی حداقل CM20 و زاویه قوس حداقل 60 درجه رعایت گردد(رعایت زاویه خمش سیم مسی )
6- پایهها و نقاط آغازین وانتهایی لدر افقی به سیستم گراند متصل گردد.
7-کلیه کابل های ورودی به سالن توسط بست گراند به بدنه دکل و ابتدای لدر افقی(بعد از محل خم شدن کابل)گراند شوند.
8-به هیچ عنوان در روی دکل، جوشکاری صورت نگیرد.
9-اتصال از شبکه گراند سیستم اجرا شده به تانکر سوخت دیزل ژنراتور، تانکر آب هوایی ، اسکلت فلزی ساختمان و در و پنجره های اتاق دستگاه صورت گیرد.
10-اگر سیستمی ازقبل اجرا شده باشد، سیستم قدیم به جدید در عمق خاک متصل گردند.
11-سیم ارت در روی زمین باید با روکش و سیم داخل کاناله باید بدون روکش و مستقیم کشیده شود.
12-پرکردن کانال باید با خاک سرند شده کشاورزی یا خاک نرم انجام گردد.
13-ارتفاع نصب شینه مسی CM 50 ازکف تمام شده باشد.
14-شینه داخل اتاق تا حد ممکن به آرایش دستگاه ها نزدیک باشد.
15-ازهر دستگاهی جداگانه سیم ارتی به شینه متصل گردد ( قطر و طول شینه گراند بستگی به تعداد انشعابات آن دارد).
16- در دکل های مهاری پر ظرفیت ، مهارهای دکل بایستی توسط بست مخصوص به گراند اتصال یابد.
17- برای استفاده ترانس برق شهر در ایستگاه های مخابرات بایستی گراند جداگانه اجرا گردد.
18- در سایت های کامپوتری جهت اجرای سیستم زمین تا حد ممکن بایستی از یک زمین با سطح یکنواخت ( بدون شیب ) استفاده نمود.
19- در ایستگاه ها بین نول و گراند نبایستی اختلاف ولتاژ وجود داشته باشد.
20- در دکل های پر ظرفیت که ابعاد قسمت بالای دکل بیشتر از m 2 میباشد نیاز به نصب یک عدد برقگیر اضافی در سمت مقابل برقگیر اول میباشد.
21- در سیم کشی داخل محوطه سایت های کامپوتری برای چراغ های روشنایی و سایر موارد باید از کابل زمینی استفاده گردد و در ایستگاه های بالای کوه و نقاط دور از شهر نباید از چراغ های روشنایی خیابانی استفاده شود.
22- استاندارد قابل قبول آزمایش و تحویل اتصال زمین برای سایتهای کوچک زیر 10 اهم و برای سایت های بزرگ و مهم زیر 3 اهم میباشد.
- ۹۴/۰۶/۱۳
- ۱۹۸ نمایش